Wonderful Review on DIAPASON for A GOLD BOX by Ensemble Alraune
The recording A GOLD BOX by Ensemble Alraune under the direction of Stefano Zanobini received a wonderful Review on the specialized magazine Diapason in France. Boccherini and Dittersdorf rare chamber music compositions with double bass has been recorded in this CD.
C'est un Boccherini sans fard ni perruque que nous donnent à entendre les — trois Quintettes op. 39. Les interprètes ne peuvent y faire illusion, tant ces pages sont exigeantes en termes de combinaisons de timbres (les couleurs changent parfois d'une mesure à l'autre) et de relief dans la conduite du discours. Le Piccolo Concerto Wien (ORF), raffiné et élégant, et l'Ensemble 415 (HM), d'une subtile intelligence, en ont, chacun à leur manière, débusqué les richesses. L'Ensemble Alraune s'y aventure à son tour avec une proposition audacieuse, expérimentale pourrait-on dire.
L'Allegro vivo ma non presto de l'Opus 39 n° 2 conjugue fantaisie agogique et ironie, épice la saveur des timbres et étage singulièrement les plans sonores. Dans l'Allegro vivo final du même, point de maelström tourbillonnant : les musiciens d'Alraune se retiennent, accumulent la tension avant de la relâcher en un éclat passionné. Du grand art, que l'on admire aussi dans la douceur des chevauchements d'archets ou la tendresse des effets de musette dont témoigne la Pastorale de l'Opus 39 n° 3. Alraune hisse Boccherini sur un sentier de crête où la vérité de sa musique n'émerge que d'une infinie précision du geste de chaque pupitre. Compliments!
Roger-Claude Travers
È un Boccherini senza trucco né parrucca quello che ci viene dato da ascoltare con i tre Quintetti op. 39. Gli interpreti non possono illudere, tanto queste pagine sono esigenti in termini di combinazioni di timbri (i colori cambiano a volte da una misura all'altra) e di rilievo nella conduzione del discorso. Il Piccolo Concerto Wien (ORF), raffinato ed elegante, e l'Ensemble 415 (HM), di una sottile intelligenza, hanno entrambi, ciascuno a modo loro, scovato le ricchezze. L'Ensemble Alraune si avventura a sua volta con una proposta audace, potremmo dire sperimentale.
L'Allegro vivo ma non presto dell'Opus 39 n° 2 coniuga fantasia agogica e ironia, insaporisce il gusto dei timbri e stratifica singolarmente i piani sonori. Nell'Allegro vivo finale dello stesso, non c'è un turbine vorticoso: i musicisti d'Alraune si trattengono, accumulano la tensione prima di rilasciarla in un'esplosione appassionata. Grande gusto artistico, che si ammira anche nella dolcezza dei sovrapposizioni degli archi o nella tenerezza degli effetti di musette di cui testimonia la Pastorale dell'Opus 39 n° 3. Alraune solleva Boccherini su un sentiero sulla cresta dove la verità della sua musica emerge solo da una infinita precisione del gesto di ogni musicista. Complimenti!
Roger-Claude Travers
It is a Boccherini without embellishment or wig that we are given to hear — three Quintets op. 39. The interpreters cannot deceive, as these pages are demanding in terms of combinations of timbres (the colors sometimes change from one measure to the next) and of relief in the conduct of the discourse. The Piccolo Concerto Wien (ORF), refined and elegant, and the Ensemble 415 (HM), of subtle intelligence, have both, each in their own way, uncovered the riches. The Ensemble Alraune ventures forth with a bold proposal, one might say experimental.
The Allegro vivo ma non presto of Opus 39 No. 2 combines agogic fantasy and irony, spices the flavor of the timbres, and singularly layers the sound planes. In the final Allegro vivo of the same, there is no swirling vortex: the musicians of Alraune hold back, accumulate tension before releasing it in a passionate outburst. Great art, which is also admired in the sweetness of the overlapping bows or the tenderness of the musette effects testified by the Pastorale of Opus 39 No. 3. Alraune raises Boccherini on a ridge path where the truth of his music emerges only from an infinite precision of the gesture of each stand. Compliments!
Roger-Claude Travers
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